ADHD, druk gedrag en concentratieproblemen 

. 

ADHD staat voor de Engelse term: Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel een stoornis met gebrek aan concentratievermogen samen met hyperactief gedrag. ADHD lijkt de laatste jaren steeds meer voor te komen bij kinderen. Het is echter belangrijk om onderscheid te maken tussen echte ADHD en een kind dat wel druk gedrag vertoont en snel afgeleid of impulsief is, maar geen ADHD heeft. Soms kan een kind dit soort gedrag gaan vertonen als het zich niet goed in zijn vel voelt. Het ene kind zal zich dan meer gaan terugtrekken in zichzelf en onzeker en stil worden, terwijl een ander kind, al naar gelang zijn persoonlijkheid, zich meer extravert zal uiten door negatief en rusteloos gedrag.

Als er geen sprake is van echte ADHD is medicatie of een behandeling voor ADHD dus ook niet de juiste oplossing.

ADHD is aantoonbaar in de hersenen. Meestal wordt echter de diagnose gesteld door een combinatie van psychologische testen, observatie van het kind en verhalen van ouders en leerkrachten. Kinderen kunnen zich maar een korte tijd concentreren en zijn ze snel afgeleid. Echter, altijd wordt gezien dat zij zich wel langere tijd kunnen concentreren op iets wat zij leuk vinden, zoals een computergame. Tegelijkertijd hebben kinderen met ADHD geen goede filter voor binnenkomende informatie. Zij krijgen alle informatie binnen uit hun omgeving en kunnen zich daar niet voor afsluiten voor bepaalde prikkels of zich richten op één ding. Zij zijn vaak ook hyperactief en impulsief.

Alle drukke en impulsieve kinderen (met of zonder ADHD) kunnen snel last krijgen van een negatief zelfbeeld. Ze worden voortdurend terecht gewezen voor hun vaak storende gedrag in de klas of thuis. In veel gevallen hebben zij er echter werkelijk geen controle over, ook al doen ze nog zo hun best. Zij hebben daardoor voortdurend de ervaring te falen. Ook hun schoolresultaten kunnen daardoor slechter worden.

.

Wat kun je doen bij ADHD?

Bij ADHD zijn er verschillende behandelmogelijkheden. Er kan gekeken worden naar de voeding. Voor sommige kinderen kan het weglaten van suiker en kleurstoffen in hun voeding al veel verschil maken. Ook kan een voedingssupplement in de vorm van visolie helpen.

Maar dit geldt niet voor alle kinderen. Medicatie zoals Ritalin kan overwogen worden. Soms kan dit een stuk rust geven en ervoor zorgen dat een kind zich echt kan concentreren. De mogelijke bijwerkingen, zoals slapeloosheid, futloosheid, geen eetlust of buikpijn, moeten echter ook in ogenschouw genomen worden. Tegenwoordig lijkt het alsof er wel erg snel en veel naar Ritalin wordt gegrepen. Houd in ogenschouw dat dit een amfytamine is ("speed")! Een goede balans vinden is vaak moeilijk. Meestal is het een kwestie van uitproberen wat er werkt bij uw kind: een individuele aanpak, afgestemd op de totale persoon.

Ook biofeedback kan mogelijk goede en blijvende resultaten geven. Dit is een dure behandeling, maar wordt vergoed door de zorgverzekeraars. Door biofeedback worden eerst de hersenactiviteiten van uw kind in kaart gebracht. Hierna leert uw kind zelf spelenderwijs zijn hersenen te sturen. Door middel van een computerprogramma kunnen kinderen zien wat hun hersenen doen en hoe ze dit zelf kunnen veranderen en verbeteren. Deze eenmalige ‘cursus’ lijkt levenslange resultaten te geven.

.

Hoe werkt de homeopathische behandeling?

Zoals altijd kijkt de homeopaat naar het volledige plaatje. Hoe gedraagt het kind zich, wat zijn de klachten en waar heeft het moeite mee? Ook wordt gekeken naar eerdere klachten en naar de ontwikkeling als baby en kind. Vaak zijn er al symptomen sinds de geboorte. Ook wordt gekeken of er dergelijke of andere klachten voorkomen in de familie. Klachten ontstaan niet zomaar ineens. En wat is uw kind voor persoon? Is het bijvoorbeeld een meegaand kind of juist een hittepetitje?

Aan de hand van al deze kenmerken en symptomen kan de homeopaat zoeken naar het middel dat het beste bij uw kind past. Hierdoor zal een kind in staat zijn om zich daadwerkelijk veel beter en langer te concentreren en minder druk zijn. Het leren op school kan dan ook verbeteren en het kind krijgt weer meer zelfvertrouwen, omdat het meer controle heeft over zijn eigen gedrag en positieve ervaringen opdoet. Aan ADHD of een slecht concentratievermogen is dus echt iets te doen. Het passende homeopathische middel pakt de óórzaak aan. 

.

Voorbeeld

Een van de kinderen in de praktijk heb ik Phosphorus (Fosfor, mineraal) gegeven. Hij had veel moeite zichzelf te concentreren en werd door alles afgeleid. Als er niets was wat hem afleidde, dan werd hij zelf rusteloos en ging iets zoeken om te doen (ipv leren). Het was een gezellig en open kind, niet verlegen. Hij had op school al een koptelefoon gekregen en een scherm om hem heen, maar niets leek echt goed te werken. 'S avonds kon hij nog tot laat wakker liggen en 's nachts kon hij angstig dromen. Dan kwam hij het liefst bij zijn ouders in bed. Het is een echt knuffelkind. Zijn ouders maken zich zorgen om zijn onvermogen tot concentreren, hij is zeker intelligent, maar als hij niet de rust heeft om te leren en te luisteren, kan hij zich onvoldoende ontwikkelen. Op school hebben de leraren het al over eventueel medicatie gbruik. De ouders willen eerst homeopathie proberen.

Na inname van dit homeopathisch middel kon hij zich veel makkelijker concentreren, werd hij rustiger en meer ontspannen. Ook 's nachts slaapt hij beter. Het gaat beter op school en thuis. Een paar jaar later gaat het nog steeds goed. 

Zo zijn er heel veel verschillende middelen die aangewezen kunnen zijn bij ADHD. Via het vraaggesprek wordt het individueel passende middel gezocht.

homeopathie nvkh